Monday, August 8, 2016

CERPEN HATI : MENGHADAPI UJIAN SETINGKAT LEBIH TINGGI

Salam Ogos yang cerah dan di awal bulan...Huuu...
Sebenornya dah lama aku update tapi tak pernahnya sampai ke garisan penamat. Daripada awal bulan lepas sampai tengah bulan pastu akhir bulan dan skang ni awal bulan pulak, masih tak siap-siap lagi tulisan aku. Hohoho...


Entri terbaru aku pun tentang Makeup Geek eyeshadow yang aku beli via website MUG sendiri Ramadhan lepas. Apa pun, starter kit 9 pan eyeshadow yang dicadangkan oleh Marlena itu memang tersangat best dan berbaloi aku beli. Banyak tu paduan warna yang boleh kita explore dalam 9 kaler yang ada. Hidup kita sendiri takkan berseri dengan hanya satu warna, kan? Begitu juga dengan warna pembayang mata kita. Jadi, gunakanlah kreativiti tersendiri bermain dengan warna. Berus yang diguna, teknik yang kita guna, semua tu memainkan peranan untuk hasilkan kanvas berwarna pada mata.

Apa yang aku suka tentang MUG ialah tiada unsur haiwan atau ujikaji terhadap haiwan. Cruelty-free. Nak blend pun senang tapi ia sangat pigmented so tak yah nak tenyeh bersungguh. Kaler senang naik ke berus. Kalau terbanyak yang diambik maka jadi burung jampuk la jawabnya kelopak mata tu keh keh.



Syawal aku lalui dengan seadanya dan sama macam Syawal yang lepas-lepas cuma beza kali ini raya disambut tanpa arwah ayah tercinta. Yang patah akan tumbuh, yang hilang pasti berganti tapi setiap orang hanya ada sorang emak dan sorang ayah. Ko ingat semudah minum teh ke menerima kehilangan ahli keluarga? Hilang boifren tak apa lagi. Yang hanya boleh mengangkat segala kepedihan ini ialah Allah yang telah menimpakannya dalam hati aku. Ko tau...pedih yang tersangat pedih apabila ko merindui mereka yang tidak akan kau jumpa lagi di dunia ini buat selamanya. Selagi kau tak mengalaminya, kau takkan sekali-kali tahu bagaimana rasanya. Tidak akan!

Kalau dulu ujian dan dugaan aku hanya bermain di sekitar persekitaran yang masih mesra alam, berjumpa dengan mereka yang selalu menyakiti hati, menghadapi kehilangan dan rentetan masalah demi masalah yang menuntut tuntas.



Kali ini Allah naikkan selapis lagi tingkat ujian untuk aku bilamana kali ini aku perlu membiasakan diri dengan balai polis, mahkamah dan pengalaman berurusan dengan peguam. Ironinya, aku terkait dengan masalah jenayah, sesuatu yang tak pernah terfikir sepanjang hidup aku menjadi manusia! Dan begitulah bila Allah menghendaki.

Permulaannya ia tersangat berat ditanggung tapi tetap tak seberat menerima takdir kehilangan arwah ayah. Aku rasa otak macam blurr, hati dicengkam bimbang dan dada dipenuhi tanda tanya.

Ada satu ketika ko berasa ko macam nak gila tapi rupanya eh! Ko waras lagilah!



Dulu waktu aku kecik, setiapkali kawan seasrama nampak dua tahi lalat yang bertepek di kiri kanan bahu(masa mandi berkemban), dorang mesti cakap,”weh, orang tua kata kalau ada tahi lalat kat bahu tandanya orang tu akan ditimpa beban tanggungjawab yang berat. Ko ada tahi lalat kat dua-duanya sekali!”  

Haha... aku macam tak percaya. Tapi ramalan orang dulu-dulu ni macam nak betul. Macam saja. Huuu...

Wahai yang maha penyayang di antara yang penyayang...yang maha berkuasa di antara yang berkuasa...teguhkanlah hatiku...kuatkanlah semangatku...













hakciptaterpelihara